Cum pot îmbunătăți performanțele energetice ale locuinței mele ?

Căsuța noastră, cuibușor de nebunii, te așteaptă ca să vii….să vii și să îi îmbunătățești performanțele energetice!!! Ce bine era dacă în anul 2008, când ne-am cumpărat noi apartamentul ar fi existat Legea 159/2013, referitoare la obligativitatea deținerii unui certificat energetic. Dar…2013 nu este înainte de 2008…Pentru cine nu știe ce este acela un certificat energetic, vă spun eu: este un document obligatoriu, cu o valabilitate de 10 ani, care indică performanța energetică a locuinței. Principalul rol al certificatului energetic este de a arăta dacă o clădire are nevoie sau nu de îmbunătățiri pentru a deveni mai “economică”. Cu alte cuvinte, dacă are nevoie și în ce masură  de reabilitare termică.

pret-certificat-energetic.jpg

Dar, după cum vă spuneam noi nu am beneficiat de un asemenea document tehnic și nu am știut în ce clasă energetică se încadrează locuința noastră. Atunci, nici nu ne gândeam noi la clase energetice, la pierderi de căldură sau la îmbunătățirea performanțelor energetice ale locuinței noastre. Eram bucuroși că suntem mândrii proprietari ai apartamentului cu 3 camere, de la etajul 4. Da, etajul 4…ultimul etaj.

Însă factura colosală la curent, precum și cea de la gaze, ne-au dat bătăi de cap din prima lună când ne-am mutat. Atunci primul meu gând a fost că îmi doresc o locuință etanșă, care sa nu piardă nici un strop de căldură. Dar cum să facem acest lucru? Oare este posibil?

Cu toții ne dorim ca locuința noastră să fie încadrată în clasa energetică A, chiar dacă de cele mai multe ori nu înțelegem ce înseamnă clasă energetică A sau care sunt costurile pentru a obține cea mai eficientă clasă energetică. Încadrarea construcțiilor în clase de performanță energetică se face doar în urma unui calcul complex care ia in considerare performanțele pentru: încălzire, producere apă caldă, ventilare, climatizare, iluminat.

Mi-am luat laptopul în brațe și am început să mă interesez de pierderi de căldură, clase energetice, performanțe energetice și tot tacâmul…deși, între noi fie vorba, nu prea înțelegeam mare lucru din termenii aceștia. Astfel, am aflat că, ca prim pas, se determină consumul energetic al imobilului și apoi se propun măsuri pentru a reduce consumul de energie. Eficiența energetică a unei clădiri este determinată cu ajutorul unor analize transpuse apoi în certificatul energetic, de care vă vorbeam mai sus. Am primit câteva răspunsuri la întrebarea mea: de ce ar trebui să ținem cont pentru a avea clasa energetică A:

  1. Să ne producem singuri energia. Din păcate această primă masură înseamnă achiziționarea unor echipamente care nu costă tocmai puțin. Din fericire, datorită randamentului foarte bun, putem discuta și de amortizări ale investițiilor și sub 10 ani.
  2. Tipul iluminatului existent și anume iluminat cu ajutorul becurilor cu incandescență ar trebui înlocuit obligatoriu cu unul de tip fluorescent.
  3. Automatizarea totală a instalației de încălzire și de consum a apei calde de consum. Cu alte cuvinte:
  4. montarea robineților cu termostat pe racordul corpurilor de încălzire;
  5. montarea debitmetrelor pe racordurile de apă caldă și apă rece și a gigacalorimetrelor;
  6. asigurarea calității aerului interior, prin ventilare hibridă.

Pe lângă măsurile de mai sus, în obținerea celei mai eficiente clase economice avem nevoie și de măsurile pe care o parte din noi le cunoaștem, și anume:

  • Rezistența termică sporită prin izolația termică a pereților exteriori;
  • Tâmplărie eficientă din punct de vedere energetic;
  • Conductele de distribuire a agentului termic să fie foarte bine izolate; asta pentru a evita pierderile de căldură.

Hmmm…cam mulți termeni pe care un economist ca mine nu îi cunoaște; deja de la partea cu automatizare, gigacalorimetre si ventilare, m-a pierdut. Dar, cum am fost o elevă silitoare și am rămas la fel de conștiincioasă, am notat tot pe hârtie pentru a i-o înmâna soțului. Eu am găsit soluții…el să le pună în aplicare, nu? 🙂

A doua zi de dimineață, când m-am trezit, am găsit un bilet drăguț de la soțul meu: „Bună dimineața, soare! Am luat eu facturile de curent și de gaze să le plătesc…nu de alta, dar nu aș fi vrut să faci vreo criză când le vedeai! Azi se anunță o zi friguroasă…mai bine nu ieși din casă, stai la căldurică și îți întâmpini oaspeții cu o cafea mare! Cum care oaspeți? Păi, m-am uitat pe foaia pe care mi-ai înmânat-o ieri și am ajuns la concluzia că avem nevoie de experți. Soluția de reabilitare termică a apartamentului va trebui stabilită în urma unui audit energetic, iar acesta nu poate fi realizat decât de către auditorii energetici atestați gradul I de la Enermed Impex SRL.”

audit-energetic1

Bucuroasă că în final vom scăpa de facturile uriașe și de pierderile de căldură, de faptul că de acum înainte casa noastră va fi exact ce ne-am dorit și ce am visat că va fi: căminul nostru primitor și călduros, am pus ibricul pe foc, așteptându-mi musafirii. Care nu s-au lăsat așteptați foarte mult. Au sosit, au vizualizat cu ce au de-a face și s-au apucat de treabă. Mai întâi au realizat o termografie, pentru a identifica zonele cu pierderi de căldură sau cu infiltrații ridicate de aer. Prin termografie, se realizează o scanare termică a clădirilor cu o cameră de termoviziune, înregistrând radiațiile infraroșii, determinându-se astfel distribuția temperaturilor pe suprafața construcției analizate.

Bloc nereabilitat

Bloc reabilitat

Astfel, am aflat că, pe lângă o bună izolare termică a casei, tâmplăria joacă și ea un rol extrem de important. De asemenea, eficiența sursei de căldură (centrala termică) este extrem de importantă, o centrală veche având pierderi mari care se regăsesc în consumul crescut de energie. Înlocuirea becurilor incandescente vechi cu unele eficiente energetic prezintă un impact pozitiv în creșterea performanței energetice. Nu trebuie ignorat nici sistemul de ventilație, care poate aduce economii importante.

  1. Cel mai important pas ar fi schimbarea tâmplăriei exterioare. Am optat pentru geamuri triple cu tâmplărie având mai multe camere și o rezistență termică mare
  2. Izolarea termică a locuinței ar fi următorul pas logic. Grosimea minimă de izolație conform normelor energetice actuale este de 10 cm la pereții exterior și 20 cm la acoperiș. Daca punem o grosime superioară celei minime nu facem decât să avem un consum mai mic de energie, în timp investiția fiind amortizată.
  3. În urma termografiei în construcții, am aflat unde avem punți termice. Datorită punților termice pot apărea multe probleme în anvelopa unei clădiri: condens, mucegai, disconfort, etc… Cu alte cuvinte, o parte din pereții exteriori care sunt din beton, acesta fiind neizolat, poate conduce la apariția neplăcerilor menționate mai sus
  4. Și ultima soluție, la fel de importantă ca și celelalte, alegerea sursei de alimentare cu căldură.

Pierderile de caldură pe timpul iernii sau supraîncălzirea locuințelor pe timpul verii reprezintă un factor determinant pentru performanța energetică și confortul oricărei locuințe. Reducerea consumului de energie reprezintă o prioritate pentru toata lumea astăzi, mai ales în contextul creșterii continue a prețului energiei și a problemelor cauzate de încălzirea globala, datorate emisiilor în creștere de dioxid de carbon.

Locuința ta în ce clasă energetică se încadrează? Pentru a îmbunătăți clasa energetică a locuinței tale apelează cu încredere la Enermed Impex SRL.

Articol scris pentru proba numărul 7 din Spring SuperBlog 2016.

Lasă un răspuns

